TIPS EN TRUCS

tipsTip 1: Test, test & test
Tip 2: Hou het simpel
Tip 3: Hou het proper
Tip 4: Denk aan de leesbaarheid
Tip 5: Personaliseer
Tip 6: Segmenteer
Tip 7: Be Interactive
Tip 8: Automatiseer
Tip 9: Gebruik landing pages & formulieren
Tip 10: Go Viral
Tip 11: Trap niet in de irrelevantieval

Tip 1: Test, test & test

Stuur geen enkele campagne uit zonder te testen.

In de eerste plaats stuur je natuurlijk een testmail naar jezelf: controleer of de teksten kloppen, de links correct zijn, de beelden goed doorkomen & de afzender juist is. Dit zijn de e-mail marketing basisstappen die je sowieso dient te testen Voorts kan je best ook testmails sturen naar een aantal webmail-adressen. Maak voor jezelf accounts aan bij Livemail (Hotmail), Gmail en Yahoo en check of de e-mails verschijnen zoals je had voorzien. Ook testen op een Telenet of Skynet webmail-adres kan nuttig zijn. Als je e-mail op deze 5 webmails goed te lezen is, kan je er van op aan dat je e-mail in orde is.

Voor grote mailings kan je je resultaten sterk verbeteren door ook inhoudelijk te testen. Kies op voorhand bijvoorbeeld een vijftal testgroepen van 50-100 ontvangers. Experimenteer met verschillende afzenders, subjects, links, titels & teksten en je zal zien dat zowel de open rate als de click-through rate (CTR) gemakkelijk een aantal procenten kan schommelen. In een campagne naar 40.000 ontvangers maken enkele procenten een wereld van verschil.

Tip 2: Hou het simpel

Met Insumail verstuurt men HTML e-mails. In principe is HTML gestandaardiseerd, maar spijtig genoeg wordt HTML toch niet altijd correct geïnterpreteerd door de verschillende e-mail clients. Bovendien zijn er een aantal HTML tags & codes die niet door alle e-mail programma’s worden ondersteund. Met name programma’s als Outlook 2007 en Lotus Notes ondersteunen zeer weinig HTML.

Als e-mail designer zit er dan ook niets anders op dan de codering van de e-mails eenvoudig te houden. Beperk je tot eenvoudige CSS zonder speciale opmaakcodes, want bij een belangrijk deel van de ontvangers zal deze opmaak toch niet te zien zijn. Bovendien kan je best de CSS tot driemaal toe herhalen: bovenaan, in de body en inline.

Tip 3: Hou het proper

HTML is een verraderlijke opmaaktaal. Een designer kan in HTML prachtige resultaten bereiken met ‘vuile code’. In e-mail marketing wordt dit echter genadeloos afgestraft: foute of vervuilde code zal sowieso tot lay-out wijzigingen en verschuivingen leiden bij een aantal ontvangers. Zorg er dan ook voor dat de HTML-code in orde is, bijvoorbeeld door deze te checken via http://validator.w3.org

Tip 4: Denk aan de leesbaarheid

Een groot deel van de ontvangers ziet jouw e-mails niet in optimale omstandigheden: vaak worden e-mails enkel in het leesvenster gelezen en bovendien komen e-mails alsmaar vaker aanvankelijk zonder beelden toe. Dit zijn twee uitdagingen waarmee je in jouw e-mail ontwerp rekening moet houden. Zorg ervoor dat je de linkerbovenhoek goed gebruikt: zowel voor hoizontale als verticale leesvensters is deze hoek het eerste wat ontvangers zien en dus van cruciaal belang. Om dezelfde reden worden bijna alle e-mails op 600 pixels breed gehouden: veel ontvangers klappen hun e-mails niet uit en scrollen amper zodat je werkveld beperkt wordt.

De tweede uitdaging is image-blocking: vermijd absoluut e-mails die enkel uit beelden bestaan. Zorg er verder voor dat er voldoende tekst is zodat iedere ontvanger de kern van de boodschap meekrijgt. Let er tenslotte op dat de alt-tags van de beelden ingevuld zijn en vermijd witte of zeer lichte teksten.

Tip 5: Personaliseer

Verschillende studies wijzen het uit: gepersonaliseerde e-mails halen hogere open rates en click rates dan niet-gepersonaliseerde e-mails. Insumail geeft je de mogelijkheid om op eender welk databaseveld te personaliseren: gebruik deze mogelijkheid dan ook. Personalisering gaat trouwens verder dan de aanspreking: men kan ook beelden personaliseren of de subject zodat iedere e-mail een grotere kans heeft op succes.

Tip 6: Segmenteer

Zorg ervoor dat u de ontvangers niet verveelt of lastigvalt: kies voor een goede segmentatie die ervoor zorgt dat je relevante e-mails op een goed gekozen tijdstip bij de juiste mensen bezorgt. De databasefuncties van Insumail laten je toe om jouw adresgroepen volgens vele criteria op te splitsen: gebruik deze mogelijkheid dan ook om een gesegmenteerde campagne op te zetten.

Tip 7: Be Interactive

E-mail is een interactief medium: zorg er dan ook voor dat jouw e-mails interactief zijn. Probeer e-mails te vermijden die puur uit tekst bestaan en geen enkele link bevatten. De ervaringen van Insumail wijzen uit dat hoe meer links er in een e-mail zitten, hoe meer er ook geklikt wordt. Als de e-mail duidelijk interactief is en verschillende ‘calls to action’ bevat, zullen ontvangers hier ook op ingaan. Dankzij het Evaluate-menu in Insumail zal je vervolgens perfect kunnen volgen welke interactiviteit je hebt veroorzaakt.

Tip 8: Automatiseer

Insumail is gebouwd op een open structuur zodat het systeem zo eenvoudig mogelijk kan geïntegreerd worden met externe systemen. Zo is Insumail al gekoppeld geweest aan CMS, CRM en ERP-systemen. Voor deze koppeling biedt Insumail een API (voluit application programming interface) aan. Deze API stelt je in staat om automatisch met Insumail te koppelen zodat je bijvoorbeeld een inschrijvingsregistratie op een website kan plaatsen die automatisch in Insumail terecht komt. Dankzij de API kan je een deel van jouw e-mail marketing automatiseren.

Tip 9: Gebruik landing pages & formulieren

Insumail biedt je standaard de mogelijkheid om landing pages & formulieren aan jouw e-mails toe te voegen. Een landing page is een online pagina met extra informatie die enkel via een e-mail toegankelijk is, en kan perfect gebruikt worden als uitbreiding van een e-mail. Op die manier hou je de e-mail kort & krachtig en wordt er een meetbare klik gegenereerd. Op dezelfde manier kan ook een formulier of een enquête een goede uitbreiding voor een e-mail zijn.

Tip 10: Go Viral

In Insumail kunnen e-mails ook standaard uitgerust worden met een Send-to-Friend functionaliteit. Hierbij krijgen de ontvangers de mogelijkheid om eenvoudig de e-mail naar andere contacten door te sturen, die zich dan weer kunnen inschrijven op jouw lijst. Dankzij deze functie wordt virale marketing eenvoudiger en kan men bovendien ook beter dergelijke verspreiding opvolgen en analyseren.

Tip 11: Trap niet in de irrelevantieval

Omwille van de snelheid, flexibiliteit en lage verzendingskost is het echter verleidelijk om in de irrelevantie-val te trappen. Al gauw stuur je als bedrijf teveel informatie naar elk e-mailadres dat je te pakken krijgt, net zoals die vele spammers waar je absoluut niet wenst mee geassocieerd te worden.

Dit betekent echter niet dat klanten en prospects niet geïnteresseerd zijn in e-mail. Uit een Belgische studie blijkt dat meer dan 50% van de ondervraagden zich heeft ingeschreven op minstens één e-mailprogramma omwille van hun hobby, of om op de hoogte te blijven van interessante aanbiedingen.